Jan en Hella van der Grift tussen de appelbomen.
Jan en Hella van der Grift tussen de appelbomen. Larsdenijs.com

45.000 kilo Zeister appels dreigt verloren te gaan: landelijke reddingsactie gestart

23 juni 2026 om 11:03 Achtergrond

ZEIST Maar liefst 45.000 kilo Elstar-appels van familiebedrijf Jans Fruitschuur uit Zeist dreigt verloren te gaan. Ondanks de uitstekende kwaliteit is voor de oogst van vorig jaar geen afnemer gevonden. Daarom zijn voedselredders van No Waste Army samen met Boerschappen een landelijke actie gestart om de appels alsnog te redden door er appelsap van te maken.

advertentie


Het fruitbedrijf van Jan en Hella van der Grift teelt al meer dan honderd jaar fruit op de Utrechtse rivierkleigrond. De familie kiest bewust voor de vrije markt en levert niet aan supermarkten via vaste contracten. Volgens de fruittelers leggen supermarkten vaak strikte voorwaarden op over het moment van oogsten, terwijl zij hun Elstar-appels juist pas willen plukken wanneer die volledig rijp zijn en optimaal van smaak.
De oogst werd in september 2025 binnengehaald en opgeslagen in zuurstofarme koelcellen, waardoor de appels maandenlang goed blijven. Normaal gesproken gaan grote partijen naar vaste afnemers in Duitsland, maar die haakten dit jaar onverwacht af. Ook de verwerkende industrie kampt momenteel met een landelijk overschot aan appels, waardoor de voorraad negen maanden later nog altijd in opslag ligt.
De situatie is inmiddels urgent. De koelcellen moeten leeg voordat de nieuwe oogst eraan komt. Op donderdag 25 juni wordt de koelcel voor de laatste keer geopend en haalt No Waste Army de appels op. Daarna zijn ze nog ongeveer twee weken houdbaar.
,,In mijn hele carrière als fruitteler heb ik nog nooit meegemaakt dat ik voor zo’n enorme hoeveelheid topkwaliteit fruit geen afnemer kon vinden,” zegt Jan van der Grift. ,,Het gaat om prachtige, smaakvolle appels. Dan doet het pijn als ze dreigen te worden vernietigd.”
Via de actie worden de appels verwerkt tot appelsap. Consumenten kunnen het sap bestellen of laten doneren aan de Voedselbank. Daarnaast roept No Waste Army ook andere Nederlandse appeltelers op zich aan te sluiten bij het initiatief.
Volgens medeoprichter Thibaud van der Steen laat de situatie zien hoe kwetsbaar het huidige afzetsysteem voor boeren kan zijn. ,,We zetten alles op alles om te zorgen dat geen enkele appel verloren gaat.”

Meer informatie: www.nowastearmy.nl

Mail de redactie
Meld een correctie

advertentie
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie