Geertjan van Beest van de Cleanomat aan de Slotlaan: ,,We overleven omdat we kwaliteit bieden.''
Geertjan van Beest van de Cleanomat aan de Slotlaan: ,,We overleven omdat we kwaliteit bieden.'' René Borkent

Energieprijzen vormen probleem voor Zeister stomerijen

5 juli 2022 om 15:12 Achtergrond

ZEIST Nu energieprijzen de pan uitrijzen hebben bedrijven die veel energie gebruiken het moeilijk. Stomerijen bijvoorbeeld. Geertjan van Beest van Cleanomat Stomen aan de Slotlaan en Bert Eerkens van Stomerij Quickly aan de Bergweg maken zich zorgen.

door René Borkent

Van Beest: ,,De energieprijs is voor heel veel bedrijven een hoofdpijndossier. Voorheen kon je voor een periode van twee, drie of vijf jaar een contract afsluiten. Dat heb ik zelf ook gedaan. Na afloop moest je dan bij betalen of kreeg je geld retour. Maar als zo’n contract is afgelopen ben je overgeleverd aan de markt.’’

STIJGING VAN 80% ‘’Mijn kosten zouden 80 procent omhoog gaan. Ik heb contact opgenomen met Eneco en uitgelegd hoeveel ik eventueel zou kunnen betalen op jaarbasis. We zijn tot overeenstemming gekomen.’’

ZUINIG ,,Het vraagt van mij wel een andere manier van werken. Ik draai op andere uren, ik zet de ketel eerder uit. En ik heb nu een stoomketel met een aparte bout. Dan kun je strijken zonder de dure gasketel. Zuinig zijn met energie is het belangrijkst. Nu met de crisis zijn we met de neus op de feiten gedrukt. Niet alleen de energieprijs is gestegen. Mijn zeepleverancier heeft eind vorig jaar de prijzen met zo’n 3 of 4 procent verhoogd en dit jaar nog eens met tien procent. De ingrediënten van zeep zijn namelijk ook duurder geworden door de crisis.’’

OVERHEID TE LAAT De overheid is te laat begonnen met de energietransitie, vindt Van Beest. ,,Nu zijn er subsidies voor alternatieven, maar ook dat geld moet wel eerst opgehoest worden’’, zegt hij. 

GAZPROM ,,Vandaag las ik in De Telegraaf dat Gasuniedirecteur George Verburg al in 2003 waarschuwde dat Rusland Gazprom als wapen zou kunnen inzetten. In 1993 was al bekend dat de gaswinning in Groningen schade zou opleveren. Als ‘’Den Haag’’ eerder was begonnen met het herstellen van die schade, dan had de “gaskraan” in Groningen Nederland kunnen helpen in deze crises. 

CAO-PLICHTIG Ondertussen zijn stomerijen tegenwoordig ook CAO-plichtig en dat leidde tot hogere personeelskosten. Geld voor een goede opleiding is er niet meer. We kampen nu met hoge gasprijzen en te weinig arbeidskrachten. We kunnen alleen overleven omdat we inzetten op hoge kwaliteit. Daarom kan ik ook andere prijzen berekenen. Mijn klanten komen niet alleen uit Zeist, maar uit de verre omtrek. Zo lang je service kunt garanderen is afstand niet zo belangrijk. Daarom zie ik de toekomst van het bedrijf toch rooskleurig in.’’

STOMERIJ QUICKLY Bert Eerkens van Stomerij Quickly is somberder. ,,Ik ben nu bezig om te kijken of ‘t ook elektrisch kan. Maar dan moet ik leidingen verzwaren en een nieuwe meterkast hebben en dat kost duizenden euro’s. Momenteel ben ik druk aan ‘t rekenen. Rustig word ik er niet van. Het gevolg is nu wel dat ik nauwelijks nog bezig ben met m’n eigenlijke werk. In plaats daarvan ben ik bezig gaten te dichten. 

ANDERE BAAN? En de coronatijd was al zo moeilijk. Ik heb nu maar weinig vertrouwen in de overheid. Want die profiteert uiteindelijk van die hoge prijzen, via de accijnzen, de BTW. Maar de overheid geeft de ondernemers nog niet eens een sigaar uit eigen doos. Ik ben bijna 63, maar misschien moet ik maar een andere baan gaan zoeken. De energieprijzen en de loonkosten stijgen.

AFVOERPUTJE Ik voel me het afvoerputje van de maatschappij. Er is nog maar weinig inlevingsvermogen voorhanden in de maatschappij. Mensen zijn niet meer bezig met de gevolgen voor anderen. Kijk maar hoe weinig begrip er is voor de boeren, daar zie je het ook.’’

Op 15 juli bestaat Stomerij Quickly 67 jaar. Maar hoe lang het familiebedrijf het nog volhoudt? 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie