Afbeelding
Foto: Shutterstock

MKB zet steeds vaker in op lokale vindbaarheid

28 februari 2022 om 00:00 Partnercontent

Voor verschillende bedrijven binnen het MKB is het verstandig de focus te leggen op hun lokale vindbaarheid. Denk bijvoorbeeld aan een loodgieter of timmerman, die voornamelijk lokaal klanten zoekt. Een bedrijf gevestigd in Amsterdam heeft er in zo’n situatie weinig aan, gevonden te worden in Groningen en Arnhem. Veel interessanter is het, wanneer zo’n partij vindbaar is in Weesp, Zaandam en bijvoorbeeld Hoofddorp. Een zoekmachine optimalisatie bureau helpt ondernemers in het MKB zo’n SEO strategie vorm te geven en uit te voeren. Zelf aan de slag gaan met de lokale vindbaarheid van een website blijkt vaak lastig te zijn voor ondernemers. Ze hebben er de kennis niet over en de tijd niet voor. Daarbij is de kans op fouten relatief groot, wanneer men zich niet eerder verdiept heeft in zoekmachine optimalisatie. Mede ook doordat ondernemers hier zelf de tools niet voor hebben.

Lokale vindbaarheid verbeteren met relevante content 

Een van de manieren om de lokale vindbaarheid van een organisatie te verbeteren, is het inzetten op nieuwe, sterke content. Denk bijvoorbeeld aan een groot aantal artikelen, toegespitst op de verschillende plaatsen rondom de vestigingsplaats van een ondernemer. Het creëren van content betekent niet dat men direct moet starten met schrijven. Belangrijk is het om eerst een zoekwoordenonderzoek uit te laten voeren door een SEO bureau. Welke combinaties van zoekwoorden zijn interessant en mogen niet ontbreken in de content? Op welke zoekwoorden focussen belangrijke concurrenten zich? Naast het toevoegen van nieuwe content, is het verstandig te kijken naar mogelijkheden om bestaande content te optimaliseren. Voeg bijvoorbeeld een FAQ toe onderaan de pagina, in de hoop dat een zoekmachine deze opneemt als snippet in de zoekresultaten. Het is een van de SEO trends van 2022.

Verbeter het linkprofiel van een website 

Je wilt een zoekmachine laten blijken, dat je waarde toevoegt voor een gebruiker. Die waarde blijkt onder meer uit het aantal externe websites, wat naar de jouwe verwijst. We noemen dit ook wel backlinks. Het geheel aan backlinks wordt het linkprofiel van een website genoemd. Een SEO specialist kan helpen bij het uitwerken van zo’n linkprofiel. Pas op dat je hier niet zonder kennis over SEO aan begint. Mogelijk heb je per ongeluk een website aan je linkprofiel toegevoegd zonder enige relevantie of waarde. Het zal eerder schadelijk voor je website zijn, dan dat het de posities hiervan in de zoekresultaten verbetert.

Technische SEO aspecten verbeteren

Tot slot raden SEO specialisten aan de technische SEO aspecten van een website te bekijken. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om de snelheid waarmee een pagina laadt. Er zijn verschillende manieren om die snelheid te verbeteren. Kijk bijvoorbeeld eens naar de resolutie van afbeeldingen die je op de website gebruikt. 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie