Afbeelding
Foto: Pexels

De beste tips voor digitale freelancers in de gig economy

21 april 2022 om 13:02 Partnercontent

Heb je al eens gehoord van de term ‘gig economy’? Dit concept staat voor alle economische activiteit waarbij een beroep wordt gedaan op losse of freelance arbeidskrachten voor een bepaalde klus. Omdat er veel bedrijven zijn die tijdelijke hulp nodig hebben en er veel mensen zijn die de voorkeur geven aan flexibiliteit om te kiezen waar en wanneer zij werken, is dit concept enorm populair geworden. 

Met name op digitale platforms zien we steeds meer mogelijkheden die opdrachtgevers en freelancers verbinden voor betekenisvolle samenwerkingen. Bovendien kan een digitale freelancer zijn eigen baas zijn, zijn eigen uren bepalen en wonen waar hij of zij maar wilt. Als je wilt slagen als digitaal freelancer, moet je stappen ondernemen om je te onderscheiden van de massa. Daarom hebben we hier wat tips om je te helpen overleven en gedijen in de digitale gig economy.

1. Verbreed je horizon

Wanneer je net een bedrijf begint, kan het zijn dat er in jouw vakgebied heel weinig werk is of te maken hebt met een hoge mate van concurrentie. Dit betekent niet dat je moet opgeven. Kijk hoe jij je kunt onderscheiden of verbreed je zoektocht naar andere banen waar je geschikt voor bent. 

Dit kun je doen op online werkplatforms zoals Fiverr, wat een geweldige manier is om je werk te verkopen. Zo zul je ontdekken dat je jouw vaardigheden kunt gebruiken in banen waarvan je misschien niet eens wist dat ze mogelijk waren.

2. Verbeter jouw merk

Als je als freelancer op digitaal vlak wilt slagen, dan is het aan jou om online marketing tips toe te passen die jouw merk en eigenschappen aan de man weten te brengen. Een van de beste manieren om op te vallen is het opbouwen van een sterk persoonlijk merk. Neem de moeite om regelmatig updates te plaatsen op sociale netwerken als LinkedIn waarin je sterke punten en mijlpalen naar voren komen. 

Zorg ook voor een online portfolio van jouw werk te publiceren. Concentreer je hierbij op  waar je het best in bent en laat je vaardigheden en veelzijdigheid of specialiteiten zien. Door jouw portfolio en CV regelmatig bij te werken met het meest recente werk, laat je potentiële klanten zien dat er veel vraag is naar jouw diensten!

3. Bouw je klantenrelaties

Tot slot willen we je meegeven dat het belangrijk is om een goede werkrelatie op te bouwen met al jouw klanten. Kortom, als je gemakkelijk bent om mee samen te werken en je kwalitatief werk aflevert, is de kans groot dat de klant je in de toekomst voor een andere opdracht zal inhuren. Misschien kan het zelfs helpen om of en toe contact op te nemen met voormalige klanten - al is het maar een snelle e-mail voor een leuke aanbieding. Dit zal helpen om op hun radar te blijven.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie