Regelmatig staan er auto's op het fietspad op de Slotlaan.
Regelmatig staan er auto's op het fietspad op de Slotlaan. René Borkent

Slotlaan moet veiliger

13 januari 2022 om 21:28 Informatie

Zeist De Slotlaan met veiliger, maar hoe? Die vraag stond dinsdagavond centraal in een Ronde Tafel van de gemeenteraad. Uitgangspunt was een rapport van ingenieursbureau Megaborn dat in opdracht van de gemeente diverse varianten had uitgewerkt.

door René Borkent

Vooral fietsers hebben een onveilig gevoel op de Slotlaan en dan met name vanwege de ‘’shared space’’. Dat zijn de stukken op de laan waarbij de fietsers de ruimte moeten delen met ander verkeer. Zou het niet beter zijn om fietsers in beide richtingen een eigen ruimte te geven, over de gehele laan, vanaf het busstation tot aan de kruising met de Hogeweg? 

En hoe doe je dat dan? Gewoon met een paar witte lijnen een beide kanten die duidelijk aangeven welk deel voor de fietsers is? Of volstaat een ‘’fietssuggestiestrook’’ zoals die nu al op een deel bestaat, waarbij er alleen een streep van grijs beton is die aangeeft welk deel voor de fietsers is? Maar wat als automobilisten die strook negeren, bijvoorbeeld om te laden en te lossen? Zijn ze dan aan te pakken? Heeft die grijze strook een wettelijke basis of niet? Niemand wist het antwoord, zelfs de verkeersdeskundigen niet. Nader onderzoek op dit punt gaat plaatsvinden.

En zou het helpen om parkeren op de Slotlaan te gaan verbieden, behalve voor een paar auto’s voor mensen met een lichamelijke beperking? Er zijn drie parkeergarages in de buurt die nooit vol staan. Laden en lossen zou dan kunnen vanaf de bestaande parkeerplaatsen op de laan in plaats van -zoals nu vaak gebeurt- op de fietsstrook. De gemeente zou ook het parkeren in die garages goedkoper kunnen maken dan parkeren op straat. 

En hoe belangrijk is dat de Slotlaan een mooie laan is? Of moet je gewoon kiezen voor veiligheid? Voor het college speelt dat ‘’mooi’’ wel een rol, zegt wethouder Laura Hoogstraten. ‘’Een variant met allemaal nieuwe lijnen vinden wij als college niet mooi.’’ Wel vindt ze dat de onduidelijkheid eruit moet. Zij wil een duidelijk en verbreed fietspad vanaf het busstation richting Hogeweg. En aan de andere kant de ‘’gedeelde ruimte’’. Omdat de strook voor autoverkeer smaller wordt komt er meer vermenging met fietsverkeer en daarmee gaat de snelheid eruit. En dan gaan meer automobilisten omrijden en dan wordt het dus minder druk. 

Maar is dat wel zo’n veilig gevoel voor fietsers, als er een bus achter ‘’hangt’’ die vanwege de versmalling niet meer kan inhalen? Dat vroeg SP-raadslid Duquesnoy zich af. Evenals raadslid Luca (van Seyst.Nu).

Uiteindelijk kwam raadslid Van Ginkel (D66) met de oplossing waar zowel college als raad zich wel in kunnen vinden. De raad kiest voorlopig voor het bredere fietspad aan één kant, vanaf het busstation naar de Hogeweg. Het college komt met een oplossing voor laden en lossen en er komt een duidelijke symboliek op de fietspaden.

Blijkt nu na een jaar of twee dat daarmee het probleem van de veiligheid niet voldoende wordt opgelost, dan wil de raad alsnog twee duidelijke fietsstroken aan beide zijden. 

De fracties beslissen nog of er nog een debat nodig is over dit onderwerp.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie