Twee van de zes 'stencils' van Jens Pfeifer in het Walkartpark.
Twee van de zes 'stencils' van Jens Pfeifer in het Walkartpark. Foto: Adriënne Nijssen

‘Je moet er wel goed naar kijken’

3 december 2021 om 11:43 Overig

In het Walkartpark staan verschillende kunstwerken. Een daarvan zijn de zes bij elkaar horende ‘Stencils’ van Jens Pfeiffer. Verstilde, verstarde, verharde boslandschappen in staal, die gespiegeld lijken aan de levende natuur. Bosgeesten, hertengeweien, je moet er wel goed naar kijken. Dat vinden Erika en Peter die in de buurt van de kunstwerken wandelen.

door Adriënne Nijssen

Zeist - ,,Eerlijk gezegd lopen wij er altijd aan voorbij,” zegt Erika. Ze klinkt een beetje alsof ze zich wil verontschuldigen. ,,Niet dat we cultuurbarbaren zijn,” vertelt Peter, ,,juist niet. We gaan vaak naar musea, maar dat we buiten ook van mooie kunst kunnen genieten, dat vergeten we weleens. We wisten niet eens dat deze zes onderdelen één kunstwerk vormden en van de kunstenaar hebben we ook nog nooit gehoord. Wij vinden het wel fijn er iets meer over te horen.”

Jens Pfeifer werd geboren in 1963. Zijn jeugd bracht hij door in de bossen van Göttingen. Een fantastische speelplaats vol wildleven en jachttorens, maar ook met de waaktorens die vlakbij de grens met de DDR stonden opgesteld. Nauwlettend werd in de gaten gehouden of niemand de grens tussen de beide Duitslanden overschreed. Als spelend kind besefte Jens de impact daarvan misschien nog niet helemaal, maar de dreiging die ervan uitging moet hij zeker gevoeld hebben. Hij kwam niet voor niets eind jaren tachtig naar Nederland om zich op de Gerrit Rietveld Academie te bekwamen in glaskunst. Na de kunstacademie liet Pfeifer het glas een tijdje voor wat het was. Hij wilde vooral met andere technieken experimenteren.

Tegenwoordig richt Jens zich vooral op sculpturen, tekeningen en site-specific werken. Opgegroeid in een bos vormen dieren en het bos zelf een vertrouwd en steeds terugkerend beeld in het werk van de kunstenaar. Door foto’s uit de natuur te verzamelen keert hij terug naar de oorsprong van taal en de mythe, door in te spelen op menselijke instinctieve emoties. Zijn inkttekeningen, sculpturen en uitsnijdingen verwerpen daarom alles wat verbonden is met de beschaving om juist het ‘on-culturele’ te verkennen. De fantastische wezens die de tekeningen, metalen reliëfs, glas- en harssculpturen van Jens Pfeifer bevolken, leven in het slecht gedefinieerde gebied waar natuur en cultuur elkaar ontmoeten en onlosmakelijk met elkaar verweven zijn. In zijn werk vindt steeds een transformatie plaats van natuur naar cultuur en vice versa. En dat is heel goed te zien in de kunstwerken in Zeist. De ‘stencils’ hebben de verschillende kenmerken van elementen als wind, aarde, water en hun onderling verbonden energie. De voorstellingen van de in laser cut uitgevoerde stalen platen verwijzen naar de omliggende natuur, leunen er zelfs tegenaan en gaan onderling een relatie met elkaar aan. Sterker nog: ze hebben elkaar nodig. De gestileerde opengewerkte voorstellingen van de natuur spelen als het ware met doorkijkjes naar de omgeving, maar vormen binnen het kader ook een wereld op zich. 

Erkenning

Jens Pfeifer studeerde ook aan het Royal College of Art in Groot-Brittannië. Werk van hem werd onder meer tentoongesteld in het Gemeentemuseum Den Haag. Maar hij kreeg ook internationale erkenning door tentoonstellingen in het Centre de Cultura Contemporània de Barcelona, het Chinese European Art Center in Xiamen en het Art Forum Berlin.

Zijn werk bevindt zich in verschillende particuliere en openbare collecties, waaronder die van Museum Boijmans Van Beuningen. En uiteraard in Zeist. Jens Pfeifer woont en werkt in Amsterdam, waar hij ook verbonden is als adviseur en docent aan de Gerrit Rietveld Academie.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie