Bij de Weeshuislaan.
Bij de Weeshuislaan. René Borkent

Zorgen over Mobiliteitsplan Zeist

6 december 2021 om 10:52 Overig

Waarom wil de gemeente het duidelijke Gemeentelijke Verkeers- en Vervoersplan vervangen door een onduidelijk nieuw Mobiliteitsplan? En waarom wil de gemeente de functie van een aantal wegen veranderen?

door René Borkent

Zeist - Hendrik Jan Hoorn, inwoner van Zeist, stelde die vragen vorige week toen de gemeente in een Ronde Tafel het nieuwe Mobiliteitsplan besprak.
En Hoorn was niet de enige. In totaal waren er zeventien insprekers tijdens deze Ronde Tafel en de meeste insprekers maakten zich zorgen. Het plan leverde eerder 1225 reacties op van inwoners.

In het nieuwe plan worden de meeste wegen in Zeist bestempeld als een erftoegangsweg, waar een maximum snelheid geldt van 30 kilometer per uur. Die wegen zijn al of worden alsnog duurzaam veilig ingericht. Maar wat betekent dat dan concreet? Echt duidelijk wordt het niet in het Mobilteitsplan, stellen diverse insprekers.

Daarnaast blijft de categorie gebiedsontsluitingsweg bestaan. Dat zijn de belangrijkste wegen die naar de wijken leiden. Daar geldt een maximumsnelheid van 50 kilometer per uur.

Momenteel bestaat er ook nog een tussencategorie: de buurtverzamelweg. Die categorie verdwijnt. Er komt wel een nieuwe categorie: gebiedsontsluitingsweg met fietsstroken. Op deze wegen gaat een maximaal snelheid van 30 kilometer per uur gelden.

Maar hoe komt de gemeente dan tot bepaalde keuzes over de functie van wegen? Waarom wordt de Lindenlaan volgens het plan een gebiedsontsluitingsweg? Gaat de gemeente hier dan bestaande verkeersremmende maatregelen terugdraaien? En wordt het dan veel drukker op de Lindenlaan? Bewoners van die laan vrezen het ergste. Ook het Christelijk Lyceum kwam met een bezorgde reactie.

En hoe zorgt de gemeente ervoor dat de fietser veilig is op de Steynlaan? En wat wil de gemeente nu eigenlijk met het verkeer op de Jacob van Lenneplaan?

Het Gehandicapten- en Patiënten Platform Zeist (GPPZ) mist de inzet van de gemeente voor een fijnmaziger openbaar vervoer, met name in de avonden en in het weekend. Het GPPZ wijst er in zijn reactie nog maar eens op dat de begraafplaats in het weekend niet bereikbaar is en het Zeister ziekenhuis niet op zondag.

EVALUATIE

Belangenvereniging Couwenhoven pleit ervoor om na de uitvoering van diverse alvast een evaluatie te plannen, bijvoorbeeld na een jaar. Dan zouden bewoners hun ervaringen kenbaar kunnen maken.

En dan is er nog een grote vraag: die van de cijfers. Waar gaat de gemeente nu eigenlijk van uit als het gaat om bijvoorbeeld het toekomstige aantal inwoners van de gemeente Zeist zelf en van de regio? Die vraagt stelt de Stichting Milieuzorg Zeist.

In de volgende Ronde Tafel over het Mobiliteitsplan, op donderdag 16 december, is het de beurt aan de fracties in de gemeenteraad om vragen te stellen aan het college.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie