Aan de achterkant van het gebouw komt de nieuwe, tweede lift, waar reikhalzend naar uitgekeken wordt door de bewoners.
Aan de achterkant van het gebouw komt de nieuwe, tweede lift, waar reikhalzend naar uitgekeken wordt door de bewoners. Agnes Corbeij

Bewoners Wooncentrum In de Dennen Zeist nemen overlast op de koop toe

28 maart 2022 om 10:08 Zorg

ZEIST De bewoners van Wooncentrum In de Dennen in Zeist hebben al maanden te maken met bouwwerkzaamheden die soms gepaard gaan met veel geluid en trillingen. Het complex wordt grotendeels gerestaureerd. De bewoners, met een gemiddelde leeftijd van 88 jaar, zijn blij met de verbeteringen en nemen de overlast op de koop toe. 

door Agnes Corbeij

De werkzaamheden zijn nodig, het complex van zorgorganisatie Warande werd gebouwd in 1977. De functie van het gebouw is veranderd door de tijd heen. Oorspronkelijk waren het voornamelijk aanleunwoningen voor Heerewegen en Bovenwegen. Tegenwoordig wonen in bijna alle 80 appartementen mensen met ernstige lichamelijke beperkingen die daardoor 24 uur zorg nodig hebben.

INDELING Bij deze veranderende functie hoort ook een andere indeling. Op de begane grond wordt een gemeenschappelijke ruimte gecreëerd, er komt een restaurant en een tweede lift. Op de verdiepingen komen behandelruimten en teamposten. Vooral die tweede lift is iets waar de bewoners naar uitkijken, omdat ze nu vaak lang moeten wachten tot de enige lift beschikbaar is.


Eric de Leur en Annèl Lodewijks van de cliëntenraad (links) en Jurgen Venhoeven voor de plek waar het nieuwe terras komt. - Agnes Corbeij 

Om de bewoners goed voor te bereiden op de werkzaamheden werd een informatieboekje gemaakt, de plannen werden meerdere keren gepresenteerd, ook voor de mantelzorgers, en de bewoners werden persoonlijk benaderd. Jurgen Venhoeven werd extern aangetrokken als projectbegeleider voor de bouw. ,,Ik heb een achtergrond in de zorg en het is mijn taak om vragen van bewoners te beantwoorden en de verbouwing voor iedereen zo soepel mogelijk te laten verlopen.”

POSITIEF Ook de cliëntenraad werd vroegtijdig geïnformeerd. Annèl Lodewijks is voorzitter en Eric de Leur interim secretaris. Lodewijks is al vele jaren actief als vrijwilliger bij In de Dennen en De Leur bezoekt er geregeld zijn vader, die er woont. Beiden zijn heel positief over de manier waarop de werkzaamheden verlopen. Lodewijks: ,,Bewoners die vlakbij de plek wonen waar de lift erbij komt, hebben de mogelijkheid gekregen om te verhuizen naar een ander appartement.”

Als je erop gaat letten wordt je gek van het geluid, maar je moet het gewoon negeren.

Niet alle werkzaamheden veroorzaken herrie en trillingen, het zijn voornamelijk de sloopwerkzaamheden die geluidsoverlast meebrengen, aldus Venhoeven. ,,Het breken van een deel van de fundering was zo’n moment. Op die plek wordt het restaurant vergroot en daar moest gehakt worden. Dat gaf veel overlast. In overleg met de aannemer is toen besloten te stoppen met hakken en in plaats daarvan de trapgaten in de fundering te gaan zagen. Dat is een voorbeeld van goed overleg.”

BUITENAF Een ander voorbeeld is het wegbreken van de trap, die staat voor komende week op de planning. Venhoeven: ,,We hebben met de aannemer afgesproken dat hij eerst de buitengevel weghaalt, zodat hij de trap van buitenaf weg kan breken. Dan kan het geluid meteen weg.”

In het begin van de werkzaamheden werden oorkappen uitgedeeld aan bewoners. De Leur: ,,De meeste oorkappen kwamen terug. Er was blijkbaar geen behoefte aan. Dat is positief.” Wat De Leur ook merkt is dat de werkzaamheden voor veel bewoners afleiding bieden. ,,Mijn vader houdt van techniek, hij kijkt graag naar wat ze aan het doen zijn.” Een aantal bewoners bevestigt dit beeld. Een van hen: ,,Als je erop gaat letten wordt je gek van het geluid, maar je moet het gewoon negeren. Dan valt het best mee. Ik zet gewoon mijn gehoorapparaat uit.” 


Jurgen Venhoeven is projectbegeleider en zorgt voor goede communicatie tussen bewoners en aannemers. - Agnes Corbeij

INSPRAAK Om de bewoners meer te betrekken bij de werkzaamheden worden ook sommige beslissingen in samenspraak genomen. Venhoeven: ,,Het intercomsysteem hebben we met een aantal bewoners getest. Het geluid bleek niet hard genoeg en het touchscreen werkte niet voor iedereen fijn. Daarom hebben we een ander systeem uitgekozen.” Ook de stoelen die in het restaurant komen, konden de bewoners vooraf zelf testen. 

Om de werkzaamheden draaglijk te maken, zijn met de aannemer afspraken gemaakt over bepaalde tijden. Venhoeven: ,,Zo is besproken dat tussen 13.00 en 14.00 uur in de middag geen overlastgevende werkzaamheden uitgevoerd worden. Zodat de bewoners dan kunnen rusten. Soms gaat het mis, maar meestal worden deze tijden wel nageleefd.”    

FEEST De werkzaamheden worden in de zomer afgerond, zoals het nu lijkt. Venhoeven: ,,We hebben nog geen uitloop, dus dat valt erg mee. We gaan er nog steeds vanuit dat we in de zomer een mooi openingsfeest kunnen geven.”


De voormalige hoofdingang van het gebouw is al maanden afgesloten. - Agnes Corbeij

De voormalige hoofdingang van het gebouw is al maanden afgesloten.
Eric de Leur en Annèl Lodewijks van de cliëntenraad (links) en Jurgen Venhouven voor de plek waar het nieuwe terras komt.
Jurgen Venhoeven is projectbegeleider en zorgt voor goede communicatie tussen bewoners en aannemers.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie