Onno de Vries
Onno de Vries Carolien Paasman

Kortsluiting oorzaak brand Broodje Seijst aan de Slotlaan

19 juni 2022 om 07:28 Brand

ZEIST Bij Broodje Seijst wordt zaterdag hard gewerkt. Eigenaar Onno de Vries -korte broek, werkhandschoenen en roetvegen op zijn shirt- rijdt een kruiwagen vol stinkend puin naar buiten. De altijd vriendelijke eigenaar van de broodjeszaak aan de Slotlaan verklaart: ,,Zo kan ik de frustratie kwijt die ik heb opgelopen door alle ellende die ik op mijn dak kreeg door de brand.’’ Hij neemt pauze om zijn verhaal te doen.

RESTAURANT BANFI ,,Het was een gewone dinsdagavond. De vaatwasser uit, de deur dicht en naar huis. Tot de buurman belde, Vincent, van Banfi. Die is vroeger bij de brandweer geweest. Zijn medewerkers pauzeren op de bankjes bij mij voor en dachten dat ik de ramen had geblindeerd. Toen Vincent dat hoorde, ging hij kijken. Hij zag direct hoe laat het was.’’ 

BRANDWEER De buurman belde de brandweer en daarna de eigenaar. ,,Ik ben heel stoer tegen het verkeer in naar mijn zaak gereden en wilde naar binnen. Toen een agent me tegenhield drong het pas tot me door dat er echt wat aan de hand was: de zaak staat in brand. Het leek wel een film.’’ Hij vertelt hoe rustig en professioneel politie en brandweer waren. ,,Ik kon niet meer goed denken, zij bleven kalm.’’ 

DIKKE, ZWARTE ROOK ‘’Eerst controleerde de brandweer of de bewoners boven de zaak echt niet thuis waren. Daarna deden ze de deur open. Van de zenuwen had ik de verkeerde sleutel gegeven, daarna lukte het. Het vuur was nog niet naar boven doorgeslagen, dat was een geluk. Maar de hele zaak stond vol dikke, zwarte rook.’’

VERZEKERINGSWERK Uit onderzoek is gebleken dat kortsluiting in de vaatwasser de brand heeft veroorzaakt. ,,Zo’n CSI-figuur heeft het uitgezocht. Verzekeringswerk. Nu weet ik waarvoor ik al die jaren premie heb betaald.’’ 

EMOTIE Onno begon als 17-jarige hulp en is inmiddels al dertig jaar zelf eigenaar. Hij slaagt er niet in om het luchtig te houden. Zeker als hij vertelt dat klanten hem deze zware dagen zomaar helpen en dat hij zijn cateringklanten kan blijven bedienen vanuit de keuken van de buurman komt de emotie los. ,,Dat doet wat me me, ja.’’

CORONA Tijdens de coronaperiode kelderde de omzet en moest hij zelfs zes weken dicht. ,,Dat heeft me laten zien hoeveel ik van mijn werk houd. Het geeft me een nieuwe motivatie.’’ 

PRIJSVERHOGING Net weer open moest hij vanwege de stijgende kosten voor energie en grondstoffen de prijzen verhogen. En dan nu de brand. 

SNEL WEER OPEN ,,Door de week zijn hier mensen van de verzekering bezig, in de weekend gaan wij verder. Ik heb het met de verzekering overlegd. Ik wil op 5 juli weer open gaan. Lekkere broodjes, een likkie roomboter, vers gesneden vleeswaren. Ik houd ervan.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie