
Laura van Nieuwenhuijze van het COC geridderd bij afscheid
25 juni 2026 om 07:10 AchtergrondUTRECHT / ZEIST Laura van Nieuwenhuijze is vrijdagavond 19 juni benoemd tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau. De onderscheiding werd uitgereikt op de receptie voor haar afscheid als voorzitter bij COC Midden-Nederland, in de Winkel van Sinkel aan de Oudegracht.
advertentie
Tijdens de bijeenkomst spraken vrijwilligers, samenwerkingspartners en collega-bestuurders hun waardering uit voor de jarenlange inzet van Van Nieuwenhuijze. Joyce Langenacker, burgemeester van Laura’s woonplaats Zeist, verraste de aanwezigen met de mededeling dat het Zijne Majesteit de Koning had behaagd Laura te benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau.
De onderscheiding is toegekend vanwege haar uitzonderlijke en langdurige vrijwillige inzet voor de regenbooggemeenschap en haar intensieve mantelzorg voor beide ouders. Vanuit COC Midden-Nederland heeft Van Nieuwenhuijze zich jarenlang ingezet voor de belangen de LHBTIQAP+ gemeenschap. Haar werkzaamheden hadden niet alleen impact op lokaal niveau, maar werkten ook door in regionale en landelijke ontwikkelingen.
In haar toespraak benadrukte Joyce Langenacker de verbindende kracht van Van Nieuwenhuijze. Zij prees haar vermogen om mensen samen te brengen, anderen centraal te stellen en duurzame veranderingen in gang te zetten: ,,haar hart draait consistent om dat van de ander.”
Met de benoeming tot Ridder in de Orde van Oranje-Nassau ontvangt Van Nieuwenhuijze een ,,erkenning voor haar maatschappelijke betrokkenheid, haar onvermoeibare inzet en haar blijvende betekenis voor de regenbooggemeenschap lokaal, regionaal en landelijk.’’


















