Afbeelding
René Borkent

Nepreclames verschijnen in Zeist: KLM creëert een brandende toekomst

16 september 2022 om 16:45 Achtergrond

ZEIST Op verschillende plekken in Zeist zijn vandaag nepreclames te zien in bushokjes en andere reclamezuilen. De reclames schetsen een niet zo fraai beeld van luchtvaartmaatschappij KLM. De actievoerders zetten vraagtekens bij recente reclame-uitingen: ‘Fly responibly? KLM is juist voor de rechter gesleept vanwege misleiding.’

Een woordvoerder van de actie licht toe: ,,Grote vervuilers zoals KLM kunnen ongebreideld reclame maken in onze openbare ruimte, en zo hun imago vergroenen. Echter is KLM juist recentelijk door Fossielvrij NL en Reclame Fossielvrij voor de rechter gesleept vanwege gevaarlijke misleidende reclame. We weten dat we minder CO2 moeten uitstoten, waarom mogen dit soort bedrijven dan nog wel hun fossiele producten promoten? We accepteren toch ook allang geen tabakreclames meer, omdat het ook een zeer schadelijk product betreft en een industrie berucht om misleiding?’’


HAARLEM De discussie over reclame-uitingen kwam eerder deze maand al flink op gang. Gemeente Haarlem besloot namelijk om niet alleen fossiele reclames, maar ook die voor bioindustrie-vlees te verbieden. Dit nieuws zorgde voor nationale en internationale reacties en andere gemeenten hebben al aangegeven wel wat te zien in zo’n verbod.


EUROPEES BURGERINITIATIEF
Voor de actievoerders is dit een goed moment om door te pakken: ,,Onze actie laat duidelijk zien wat voor wereld er écht schuil gaat achter fossielen zoals KLM. We vragen daarom steun voor het Europees Burgerinitiatief tegen Fossiele Reclame en Sponsoring. Alle Europeanen kunnen deze petitie ondertekenen en bij genoeg handtekeningen moet de Europese Commissie het voorstel om fossiele reclame en sponsoring te verbieden bespreken. Zo kunnen we echt grote stappen maken en fossiele beïnvloeding van onze openbare ruimte eindelijk inperken.’’


INTERNATIONAAL Eerder deze week verschenen soortgelijke nepreclames ook in Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Marion van Extinction Rebellion Southeast England noemt de campagne ‘noodzakelijk’, zelfs nu de Britten geen handtekeningen meer kunnen verzamelen voor het Europese verbod. ,,Ook hier geldt dat vooral de rijkste paar procent de meeste vluchten maken en de omwonenden en mensen elders in de wereld, denk aan Pakistan, de dodelijke rekening moeten betalen. Ook hier willen we die boodschap verspreiden’’’ 

Sarah van de Franse anti-reclame groep RAP (Résistance à l’Agression Publicitaire) sluit zicht daarbij aan: ,,Alle reclame is uiteindelijk bedoeld om overconsumptie te stimuleren. In tijden van enorm hoge energieprijzen en een steeds heftigere klimaatcrisis, is wat ons betreft de tijd rijp voor dit Europese initiatief.’’

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie