
11strandentocht voor meer hartonderzoek: ‘Mensen met hartafwijkingen moeten niet wanhopen’
28 oktober 2024 om 07:30 ActiviteitenDRIEBERGEN / ZEIST Michiel Slob gaat op zaterdag 2 november aan de zogenaamde ‘Elf strandentocht’ meedoen om geld in te zamelen voor onderzoek naar hart- en vaatziekten. Hij is zelf hartpatiënt en deelt zijn verhaal om zo zijn drijfveren voor de te ondernemen tocht toe te lichten.
advertentie
,,Ik heb een aangeboren hartafwijking”, laat hij weten. ,,Nu is het voor mij heel gecompliceerd om in begrijpelijk Nederlands uit te leggen wat er precies mis is, maar op een gegeven moment kreeg ik last van een lekkende hartklep. Ik kreeg toen een kunsthartklep.”
,,Dat werkte goed tot 2011, want toen bleek die klep een ontsteking veroorzaakt te hebben. Het gevolg was dat die klep verwijderd werd en ik een donor-klep kreeg. Dat is allemaal goed gegaan, maar ik heb natuurlijk wel ieder jaar een intensieve controle waarbij alles goed wordt nagekeken.”
DE STRANDENTOCHT
,,Op 2 november ga ik vanaf Noordwijk Noord over het strand naar Zandvoort lopen. Dat is een tocht van 12,5 kilometer. Dat wordt uiteraard niet een soort marathon, maar gewoon een lange, rustige wandeling. Ik heb ook geen flauw idee hoe lang ik daar over zal doen, maar het zal in ieder geval ruim twee, misschien drie uur zijn.”
Operaties die veertig jaar geleden buitengewoon gecompliceerd waren, zijn nu een stuk makkelijker te doen
TWEELEDIG
Het doel van zijn wandeltocht is tweeledig. Michiel: ,,In de eerste plaats doe ik dat om voor de Hartstichting geld in te zamelen, maar de tweede reden is dat ik zo duidelijk wil maken dat mensen met hartafwijkingen niet moeten wanhopen. Het is niet zo dat je helemaal niets meer kunt. Er vallen weliswaar veel activiteiten af die je niet kunt uitvoeren, zoals contactsporten als voetballen, maar er blijft nog zo veel over wat je nog wel kunt doen als je maar inspanning vermijdt. Ikzelf werk bijvoorbeeld in de zorg. Dat kan ik niet hele dagen en ik heb daarmee leren leven. Zou je dat kunnen aanmerken als een beperking? Ja en nee; het belangrijkste is dat ik er nog steeds ben en naar omstandigheden goed kan functioneren.”
ONDERZOEK IS NOODZAAK
Michiel geeft aan dat onderzoek noodzakelijk is. ,,Dat geldt niet alleen voor hartafwijkingen waarover wat minder bekend is, maar ook voor alle kwalen die men goed weet te behandelen. De medische wetenschap staat niet stil. Operaties die veertig jaar geleden buitengewoon gecompliceerd waren, zijn nu een stuk makkelijker te doen.
Neem bijvoorbeeld een stent voor een vernauwde kransslagader. Vroeger moest men daarvoor de borstkas openen; toen kon dat via de lies gebeuren en nu kan het zelfs via de arm. En deze vooruitgang is en was niet mogelijk als daar geen geld beschikbaar voor was om onderzoek te doen. En wat daar nog bij komt, is dat er allerlei nieuwe complicaties kunnen voorkomen waar men eerder nog niet te maken heeft gehad. Kennis over hoe dat kan ontstaan is er nog niet, laat staan kennis over de juiste behandeling. Het onderzoeksgebied is heel erg groot en ik hoop daar zo een steentje aan bij te dragen.”
VEEL STEUN
In zijn werk heeft Michiel regelmatig te maken met oudere mensen en mensen die lid zijn van de Hartstichting. ,,Die vinden het allemaal prachtig dat ik dit ga ondernemen vanuit mijn persoonlijke achtergrond”, zegt hij. ,,Maar ik heb niet het gevoel dat ik daar iets heel bijzonders mee doe, want laten we eerlijk zijn: we hebben allemaal een hart waar wat mee mis kan gaan. Maar ik moet wel bekennen dat al die steunbetuigingen mij motiveren. Ik hoop alleen dat het weer op 2 november een beetje meewerkt. We zien het wel; ik ga, hoe dan ook, die wandeling maken”, besluit hij met een brede glimlach.
Meer over de ‘Elf standentocht’ is te vinden op de sponsorpagina https://www.11strandentocht.nl/michiel-slob-11strandentocht-2024. Daar kan men niet alleen doneren, maar ook informatie vinden over de tocht zelf.













