Directeur bedrijfsvoering en financiën Dorine Verwoerd en algemeen directeur Erik van Dijk.
Directeur bedrijfsvoering en financiën Dorine Verwoerd en algemeen directeur Erik van Dijk. Oud London
ZAKELIJK

Oud London Horeca Groep maakt vliegende start

15 juni 2022 om 06:25 Zakelijk

ZEIST / UTRECHT Na de laatste lockdown beleefde de Oud London Horeca Groep een vliegende start. Het opende onlangs Grand Bar & Brasserie Marie in Utrecht en start binnenkort met de Oud London Academy. Want algemeen directeur Erik van Dijk koestert niet alleen zijn gasten, maar ook zijn personeel.

Bijna twintig jaar werkt Erik van Dijk nu voor de Oud London Horeca Groep. Hij kwam er in dienst om Catering Oud London op te zetten, een van de zeven bedrijven waar de Oud London Horeca Groep uit bestaat. 

KNVB De Oud London Horeca Groep omvat veel meer dan Hotel Restaurant Oud London in Zeist, partner van sportbonden als KNZB en KNVB en vermaard als vergaderlocatie vanwege de aanwezige 22 vergaderzalen. 

SLOT ZEIST Tegenwoordig geeft Van Dijk als algemeen directeur samen met directeur bedrijfsvoering en financiën Dorine Verwoerd leiding aan het bedrijf dat sinds 1947 eigendom is van de familie Bakker. Naast de eerder genoemde bedrijven  horen ook Golfbaan Sluispolder, Restaurant Hermitage, de catering voor Grand Café Zeister Bosrust en de exploitatie van Slot Zeist tot de horeca-activiteiten van de Oud London Horeca Groep.

GRAND BAR & BRASSERIE MARIE Vorige maand kwam daar Grand Bar & Brasserie Marie in Utrecht bij, dat zijn deuren opende in het monumentale pand van sociëteit De Vereeniging aan de Mariaplaats. Een bijzonder project dat grotendeels gerealiseerd werd tijdens de coronacrisis. De verbouwing negen maanden in beslag. 

STUKJE PARIJS IN UTRECHT De naam Grand Bar mag je letterlijk nemen; in de brasserie bevindt zich een grand bar van zink die vijftien meter lang is. ,,Die hebben we speciaal in Frankrijk laten maken”, zegt Van Dijk. ,,Marie heeft ook echt de allure en uitstraling van een grand bar. Komt ook door het plafond van zes meter hoog. De gedachte was om een stukje Parijs naar Utrecht te halen. Veel gasten herkennen dat ook.” 

Uitgaan is een totaalplaatje geworden

Niet alleen het publiek pakt het op, ook personeel wil graag komen werken in Grand Bar & Brasserie Marie, al zijn er nog wel de nodige vacatures te vullen, beaamt Van Dijk. ,,We hebben daar nu een heel leuk team, maar horecapersoneel werven is geen sinecure anno 2022.” 

PERSONEEL Er werken nu zo’n 225 fulltime en parttime medewerkers bij de Oud London Horeca Groep, maar het houden van al dat personeel is de afgelopen jaren niet altijd makkelijk geweest. Goed werkgeverschap kan dan een stuk helpen, weet Van Dijk. ,,We hebben er tijdens de coronacrisis alles aan gedaan om ons personeel te behouden. Daardoor konden we meteen na de laatste lockdown weer volop draaien en kwaliteit bieden.’’

CONCURREREND SALARIS ‘’Voor nieuwe activiteiten als Marie is het wel lastig, want daarvoor hebben we extra mensen nodig en die zijn nu moeilijk te krijgen. Daarom werken we met flexibele contracten van 0-uren tot 4 of 5 werkdagen per week. Dat komt tegemoet aan de wensen van veel van onze jongere medewerkers. En onze salarisschalen, ook voor jongeren, hebben we onlangs bijgesteld en zijn nu zeer concurrerend, ook voor 16- en 17-jarigen. Marie is nu nog open van woensdag tot en met zaterdag voor diners, maar dat willen we wel graag uitbreiden.”

BIER VAN BROTHERS IN LAW Voor die diners kookt van Marie zoveel mogelijk met Nederlandse en veelal biologisch geteelde ingrediënten, zegt Van Dijk. ,,Om culinair te genieten is het helemaal niet nodig om spullen de hele wereld over te slepen naar je keuken. En Utrecht hebben we zelfs  letterlijk en figuurlijk naar binnen gehaald. Dat laatste via een muurschildering van de Utrechtse kunstenaar Jeroen Hermkens en letterlijk door onder andere patisserie van Banketbakkerij Theo Blom, vlees van landgoed Palmesteyn en bier van Brothers in Law.”

LA VUELTA HOLANDA De volgorde van inkopen is eerst lokaal kijken, dan regionaal en dan pas nationaal. ,,Dat doen we ook met wijn. Op de kaart staat een aantal mooie Nederlandse wijnen, waaronder zelfs een mousserende van Domein Holset, die in kwaliteit niet onder doet voor champagne. We serveren ook wijnen uit Europa, maar niet van verder weg. En we zijn initiatiefnemer van de La Vuelta Holanda wijnen, die ter gelegenheid van de start van de Ronde van Spanje in Nederland zijn uitgebracht. Van elke verkochte fles gaat een bijdrage naar de Stichting La Vuelta Holanda.”

ZEVEN BEDRIJVEN Dat de Oud London Horeca Groep inmiddels uit zeven bedrijven bestaat, wil volgens Van Dijk niet zeggen dat het concern puur op groei is gericht. ,,Aan planmatig concepten uitrollen doen we niet. De kracht van onze bedrijven is dat ze allemaal een eigen gezicht hebben, terwijl ze aan de achterkant qua administratie, inkoop en dergelijke juist heel goed met elkaar verbonden zijn. Dat ze hier in de regio dicht bij elkaar zitten, heeft meer voordelen. Zo kunnen medewerkers van het ene bedrijf indien nodig bijspringen bij het andere. Die flexibiliteit is heel belangrijk.”

OUD LONDON ACADEMY Hoe onderscheid je je als werkgever in de heersende ‘war for talent’ die ook de horeca raakt? Daarvoor werkt men in Zeist sinds kort aan een onboarding programma: de Oud London Academy. Dat is een online programma met e-learning elementen, waar medewerkers hun kennis kunnen bijspijkeren, zegt Van Dijk. 

STICHTING VAKBEKWAAMHEID HORECA ,,Dat programma bevat ook fun elementen. Zo kunnen koks een dag meelopen bij een leverancier, zoals een boer of visser. Of sommeliers die druiven gaan plukken bij een wijnboer. Voor iedereen zit er wat tussen. Voor de Oud London Academy werken we samen met de Stichting Vakbekwaamheid Horeca en onze leveranciers. Daar zit veel productkennis en als partners kun je elkaar op deze manier helpen en versterken.” 

BETUWS WIJNDOMEIN En er is ruimte voor eigen ideeën. Zo wordt het personeel niet alleen gestimuleerd om zichzelf en hun werk te verbeteren, maar ook iets aan de service of het assortiment toe te voegen. Een eigengemaakte wijn bijvoorbeeld. Van Dijk: ,,Onze medewerkers creëerden met de eigenaar van het Betuws Wijndomein een rode wijn die vorig jaar werd onderscheiden met een gouden medaille als beste wijn van de Benelux. En dat verkopen ze zelf aan tafel bij onze gasten. Hoe leuk is dat?”

Al deze kennis komt ook tegemoet aan de wensen van gasten. Die worden steeds nieuwsgieriger naar de herkomst van producten. Het verhaal erachter vinden wordt belangrijker, merkt Van Dijk. ,,Dat heeft met bewustwording en beleving te maken. Uitgaan is een totaalplaatje geworden, het gaat veel verder dan alleen eten en drinken. Nederlanders gaan niet naar een ongezellige zaak, hoe goed het eten daar ook is. In het buitenland zie je dat soms nog wel, maar hier werkt dat niet. De omgeving en het gevoel er om heen is gewoon belangrijk. Nieuwe dingen ontdekken ook.”

Dit artikel wordt u aangeboden door de Oud London Horeca Groep.

Informatie: www.oudlondon.nl

door Ruud van Slooten

Grand Bar & Brasserie Marie in Utrecht met de speciaal in Frankrijk gemaakte vijftien meter lange bar van zink.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie