Afbeelding
Nijhof

Servies om samen de mooiste momenten te beleven

18 april 2022 om 08:51 Wonen

REGIO Thuis waardevolle momenten beleven, heeft de afgelopen jaren meer en meer aandacht gekregen. Met geliefden samen eten is daar een belangrijk onderdeel van. De tijd dat servies daarbij enkel functioneel was, is voorbij. Het mag gezien worden. We maken er een statement mee en dat merken ze bij woonwarenhuis Nijhof Baarn.

,,Servies is populair. Dat komt met name doordat de populariteit van high teaën stijgt. We organiseren ze vaker thuis en schaffen daar mooi, nieuw servies voor aan. Zo maken we er een mooi moment van,” aldus Hille Beekhuis van Nijhof. Bij het servies dat op dit moment in de winkels ligt, ziet hij een aantal duidelijke trends naar voren komen.

Rijkelijk gekleurd
,,Er is sprake van een ware kleurexplosie in Nederland op het gebied van servies. Veel merken maken gebruik van felle kleuren,” beweert Beekhuis. ,,Rood, roze, groen, blauw en alles met elkaar gecombineerd: mix and match. Het merk Iittala doet dit bijvoorbeeld met hun sprookjesachtige Taika-collectie. Kleurrijk servies vormt feestelijke objecten, waar je een tafel rijkelijk mee aan kunt kleden. Dat wordt dan ook veel gedaan.”


De Taika-collectie.

De 70’s herleven
De seventies zijn weer terug van weggeweest. Dat is ook in servies terug te zien, zoals in de collectie van HKliving. Bonte retrokleuren worden met elkaar gecombineerd, zoals oudroze met oranje en bruin. Deze trend sluit ook nog eens aan op de kleurrijke trend en leent zich goed voor mixen en matchen.

Bovendien wordt dit servies niet meer weggestopt in kastjes, maar tentoongesteld op een wandplank of in een glazen servieskast. ,,Je hebt echt fans van de jaren ‘70 trend die altijd op missie zijn om nieuwe varianten van het servies te scoren. Ze maken er bijna een museum van. Daar leent de seventies stijl zich goed voor.”


HKliving.

Koks in samenwerking met merken
Ook ligt er veel servies in de winkel dat is ontworpen in samenwerking met koks. Een Nederlands voorbeeld is chef-kok Sergio Herman, die – naast meerdere restaurants en kookboeken – servies op de markt heeft gebracht. ,,In samenwerking met het Belgische designmerk Serax ontwikkelde hij de Surface-collectie, geïnspireerd op de ongerepte natuur van Zeeland. Je ziet grijs-, groen- en blauwtinten die symbool staan voor diepte. Elk onderdeel van het servies vertelt daarmee een verhaal,” vertelt Beekhuis.

Samen met de Brits-Israëlische chef-kok Yotam Ottolenghi heeft het merk Serax een prachtige, nieuwe servieslijn ontworpen: de FEAST-collectie. ,,In samenwerking met de Italiaanse kunstenaar Ivo Bisignano heeft hij het begrip groente in de ontwerpen verwerkt. Samen met kleur en positiviteit is dat waar de kok voor staat. Er is een expressief servies uitgekomen, waar de kleurrijke trend opnieuw in terug te zien is.” De collectie staat in het teken van het delen van gerechten die met liefde zijn bereid.

FEAST.

Aandacht voor ambacht
,,Het belangrijk vinden hoe een servies gemaakt wordt, is ook een duidelijke trend. Veel servies wordt met de hand gemaakt en bestaat daardoor uit unieke items. Urban Nature Culture en Blond Amsterdam zijn daar voorbeelden van. Elk onderdeel van het servies is door de ambachtelijke manier van maken weer anders. Geen kopje is hetzelfde.”

Door de manier waarop deze serviezen worden gemaakt, vertellen ze een verhaal. Er schuilt een visie achter en dat maakt ze bijzonder. Deze verhalen kan je bij Nijhof lezen. ,,Het is leuk om als consument de visie te kennen achter hetgeen wat je in je handen hebt. Je krijgt er een band mee en begrijpt het.” De Belgische Pascale Naessens is auteur, keramiste, de bestverkopende auteur in België en het boegbeeld van pure en gezonde voeding. ,,Op basis van hoe zij in het leven staat en met voedsel omgaat, heeft ze servies ontwikkeld: Pure by Pascale Naessens for Serax.”

Gedreven door duurzaamheid
Tot slot speelt duurzaamheid op veel gebieden – zo ook bij servies – een grote rol. ,,Duurzaamheid is de drijfveer van veel merken en een onderwerp dat voor veel klanten een grote rol speelt, ook bij de aanschaf van een mooi servies. Zo werkt het Nederlandse merk Urban Nature Culture met respect voor de maker en het milieu. Ze zorgen voor een eerlijk loon voor de vakmensen die er het meest voor werken en gebruiken planeetvriendelijke of secundaire grondstoffen. Ze zien het als hun plicht om daar transparant in te zijn.”

Maatschappelijke verantwoordelijkheid is ook onderdeel van het DNA van het Deense merk RICE. Beekhuis: ,,Ze hebben als doel om het leven te kleuren en brengen een bepaalde vrolijkheid met zich mee. Hun servies straalt originaliteit en plezier uit, maar is ook functioneel.” Ze werken hard om een verschil te maken. Dat klinkt door in hun doen en laten, zo ook in hun servies.


Servies van RICE.

Aangeboden door Nijhof Baarn

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie