Gemeente praat bewoners en ondernemers van de 1e Hogeweg woensdagavond 21 juni bij

21 juni 2017 om 13:05 Algemeen

De gemeente praat de bewoners en ondernemers van de 1e Hogeweg bij over aanpassingen van de centrumvisie: geen wegversmalling ter hoogte van de Kerklaan en geen extra groenstrook bij het Hogewegplantsoen; mogelijk een verbreding van de rijweg ter hoogte van het V&D-pand; laad- en losplaatsen voor de Groene Winkel en vervanging van de bomen.
Maatregelen die wenselijk zijn om te voorkomen dat de bus straks oponthoud ondervindt van het overige verkeer op de 1e Hogeweg. De matige kwaliteit van de bomen, opgegeven als reden voor de vervanging – ze kunnen inderdaad niet tippen aan de monumentale bomen die ooit de Hogeweg sierden – lijkt de ontwerpers nog meer de vrije hand te geven.
De vraag is of dergelijke aanpassingen ons niet verder afbrengen van waar het om begonnen was: een aantrekkelijk autoluw centrum, want maken de voorgestelde verbredingen de 1e Hogeweg niet juist aantrekkelijker voor doorgaand verkeer, zoals de openstelling van het busstation dat doet met de Slotlaan.

(Een deel van) de 1e Hogeweg als busbaan
Iedereen die de Hogeweg wel eens oversteekt om de Groene Winkel, C’est bon of Delifrance te bezoeken zal merken dat er veel (doorgaand) verkeer vanaf de Utrechtseweg/Montaubanstraat over de 1e Hogeweg rijdt. Verkeer met bestemmingen buiten het centrum dat ook op de Utrechtseweg zou kunnen blijven. Door de 1e Hogeweg vanaf de parkeergarage tot aan de Meester de Klerkstraat (ter hoogte van het V&D-pand) in te richten als busbaan en daar vrachtverkeer te gedogen, hoeven bovengenoemde aanpassingen waarschijnlijk helemaal niet te worden uitgevoerd. De 1e Hogeweg kan dan verder uitgroeien tot dé nieuwe terrasstraat van Zeist, het Hogewegplantsoen kan de winkelstraat verbinden met het Walkartpark (groene long), terwijl de parkeergarage aan de Hogeweg (die volgens omwonenden zelfs ten tijde van V&D al met overcapaciteit te kampen had) optimaal bereikbaar blijft, de bus het nieuwe rondje rijdt en ondernemers worden bevoorraad. Zo krijgt de 1e Hogeweg het gewenste autoluwe karakter en wordt het bovendien rustiger op de Meester de Klerkstraat en de Slotlaan.

Eenrichtingsverkeer op de Donkere Laan het centrum uit
Een autoluwe Slotlaan blijft een zorgenkindje. Invoering van eenrichtingsverkeer bij het Walkartpark (tussen Hogeweg en Jufferstraat) zou de hele Slotlaan autoluw maken. Bovendien kan dan één rijbaan van de Donkere Laan worden ingericht als veilige fietsstraat. De Slotlaan en de parkeergarages blijven voor bezoekers en bewoners (bestemmingsverkeer) goed bereikbaar vanaf de 2e Hogeweg, terwijl doorgaand verkeer wordt aangemoedigd om gebruik te maken van rondwegen zoals Utrechtseweg, Lageweg, Laan van Beek & Royen, Driebergseweg, Woudenbergseweg, Krakelingweg, Dijnselburgerlaan en de Dreef.

Reacties welkom via bizzeist@gmail.com
 

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie