Penningmeester Huub Maas, secretaris Ine van 't Grunewold, voorzitter Pieter den Bieman, en vrijwilligerscoördinator Marion Leusink. Achter Pieter en Marion staat programmeur Ton Wachter.
Penningmeester Huub Maas, secretaris Ine van 't Grunewold, voorzitter Pieter den Bieman, en vrijwilligerscoördinator Marion Leusink. Achter Pieter en Marion staat programmeur Ton Wachter. Fred Manschot

Slotconcerten viert jubileum nu toch

24 februari 2022 om 16:00 Activiteiten

ZEIST Met ‘Il trionfo della musica’ door Holland Baroque met sopraan Elisabeth Hetherington viert de Stichting Slotconcerten het twintigjarig bestaan. Een uitgesteld feestconcert: de organisatie bestaat nu al 21 jaar, maar wil toch stilstaan bij het vierde lustrum

Stichting Slotconcerten is opgericht in 2001 op initiatief van Jan Boon, toen de motor achter de voorstellingen in het Klein Slottheater, het vestzaktheater van Slot Zeist. Boon zag dat de Slotzolder vrijwel altijd leeg stond op zondagmiddag en miste in het Zeister cultuurlandschap een serie klassieke concerten van niveau. 

Op de Dag der Kunsten - toen een jaarlijks terugkerende presentatie- en ontmoetingsdag voor plaatselijke beeldend en podiumkunstenaars - smeedde hij met mede-muziekkenners Ine van ‘t Grunewold en Ton Wachter het plan om een jaarlijkse serie Slotconcerten te organiseren. Van ‘t Grunewold en Wachter zijn nog altijd verbonden aan de serie. Jan Boon overleed plotseling, kort nadat de stichting was opgericht. De Zeister arts en liefhebber van muziek en historie Pieter den Bieman was bereid het voorzitterschap op zich te nemen en trekt de kar nog steeds. ,,En dat gaat goed; het is een geolied apparaat.’’  

Een normaal concertseizoen bestaat uit acht of negen concerten. ,,In eerste instantie vroegen we beroepsmusici uit Zeist en omstreken voor concerten in onze serie,’’ brengt Van ‘t Grunewold in herinnering. Tegenwoordig komen topmusici uit de klassieke en wereldmuziek uit binnen- en buitenland naar de concertzolder. Het intieme theater onder de hanenbalken heeft honderdvijftig zitplaatsen en was de afgelopen twintig jaar vrijwel altijd uitverkocht.

Sterren willen naar Zeist

,,De sfeer is zo bijzonder dat artiesten vaak vragen of ze terug mogen komen. Neem de internationaal bejubelde pianist Julien Libeer uit Brussel, die zijn management vraagt of hij Zeist weer mag aandoen. Dat is zo leuk.’’ Den Bieman vult haar aan: ,,Het nauwe contact dat de musici met het publiek hebben werkt heel bijzonder. Er is amper afstand. De artiesten voelen de waardering van het publiek. Ronald Brautigem bijvoorbeeld omschrijft de concertzolder als een grote salon.’’  

Het positieve contact tussen musici, hun publiek en  de organisatie motiveren het stichtingsbestuur om door te gaan, ook in de afgelopen twee lastige jaren. ,,We moesten concerten afzeggen, verzetten of artiesten vragen om tweemaal voor een halfgevulde zaal te spelen. Het was een hele uitdaging om dat goed te communiceren met het publiek, maar het is gelukt’’, weet Van ‘t Grunewold. Den Bieman vermeldt daarbij dat musici voor afgelaste concerten zoveel mogelijk financieel zijn gecompenseerd. Via subsidie van het Fonds Podiumkunsten was dat mogelijk. ,,We hebben alles zo goed mogelijk laten doorlopen, maar zijn vooral blij dat we nu weer kunnen draaien. Wel voelen wij de verantwoordelijkheid voor ons publiek duidelijk, onze bezoekers zijn veelal wat ouder. Ook nu er weer veel mag, houden we de afstand tussen de bezoekers onderling in de gaten.’’

Programmeur Ton Wachter is inmiddels al weer druk bezig met de programmering voor het seizoen 22-23. ,,Hij verdient een groot compliment’’, melden Den Bieman en Van ‘t Grunewold eensgezind. 

Kleine groep vrijwilligers levert grote prestatie

Een bijzondere samenwerking willen de bestuursleden vast voor het voetlicht brengen. Samen met het Zeister Historisch Genootschap en Gilde Zeist schenkt Stichting Slotconcerten in het volgende concertseizoen aandacht aan de herdenking van het rampjaar 1672. De gemeente Zeist speelde een rol in die 350 jaar oude geschiedenis. De Franse koning Lodewijk XIV verbleef tien dagen lang in Veelzicht, een herberg aan de Utrechtseweg waar nu het politiebureau staat. De bekende Nederlandse journalist en non-fictieschrijver Geert Mak vertelt het grote verhaal over de betekenis en de gevolgen van het rampjaar, afgewisseld met de barokmuziek uit die tijd, op 11 november in de kerk van de Evangelische Broedergemeente.

Op het programma

Het feestconcert is op zondagmiddag 27 februari in de kerkzaal van de Evangelische Broedergemeente waar het publiek gemakkelijker afstand kan houden tot elkaar. Holland Baroque stelde voor het jubileum een programma samen met de titel ‘Il Trionfo della musica!’. Muziek triomfeert. Het publiek kan genieten van werken van Monteverdi en tijdgenoten: Falconieri, Cavallli, Merula en Rossi. 

Op 6 maart is het doorgeschoven concert ‘Dawn and dusk’; Lisa Jacobs op viool en pianist Ksenia Kouzmenko spelen werken van onder anderen Schubert en Dvorák. 

Op 20 maart is een concert uit het programmaboekje. Ofer Canetti, cello, en Dasha Moroz, piano, spelen werken van Beethoven, Mendelssohn, Janácek en Schnittke. 

Het familieconcert is verschoven naar zondagmiddag 3 april. ‘So What’ maakt muziek voor kinderen, ouders en grootouders, met optredens van jonge solisten.

Het Tim Kliphuis Sextet besluit de serie op 10 april. Centraal in het laatste concert van dit seizoen op de Slotzolder staat de nieuwe compositie van Kliphuis ‘The Five Elements’, een muzikale meditatie over de manier waarop de mens met de aarde omspringt. Kliphuis componeerde dat werk tijdens de eerste lockdown.

Kaarten bestellen kan via de website: www.slotconcerten.nl of telefonisch: tel. 030 - 6933906.

Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie