Een Mercedes met aanhangwagens.
Een Mercedes met aanhangwagens. Archief Vermeer Zeist

Transportbedrijf Vermeer Zeist bestaat honderd jaar

25 mei 2022 om 09:58 Overig

ZEIST / BUNNIK Transportbedrijf Vermeer Zeist bestaat honderd jaar! Het bedrijf was de eerste 75 jaar gevestigd aan de Van de Poll-laan 4 in Zeist. In die woonbuurt tankten de chauffeurs tot de eeuwwisseling hun trucks af. De laatste 25 jaar is Vermeer gevestigd op het terrein van Houthandel Van Dam in Bunnik. 

door Carolien Paasman

Opa Jan Vermeer was van huis uit slager, maar begon in 1922 een handel in ijsstaven. Vanuit het woonhuis in Zeist reed hij met de vrachtauto naar cafés, slagerijen en vishandels om die van ijs te voorzien. In de oorlog vorderde de bezetter de vrachtwagen en zette hij zijn werkzaamheden zo goed en zo kwaad als dat ging voort met paard en wagen. 

Saamhorigheid blijft belangrijk bij familiebedrijf

KOELKAST Na de oorlog verving de koelkast de ijsstaven en verlegde Jan Vermeer zijn werkterrein. Hij richtte zich op het transport van hout- en bouwmaterialen. Dat vormt nog steeds de hoofdmoot van de vracht die de inmiddels dertien vrachtwagens en een transportbusje verdelen over Nederland, België en Frankrijk. ,,We zijn altijd klein gebleven,’’ vertelt het enige vrouwelijke personeelslid, Tanja de Vries-Geurts in de chauffeurskantine op het grote bedrijfsterrein. 

SUPERSENIOREN Zij verzorgt de financiële administratie, houdt kantoor en kantine netjes -,,de chauffeurs houden hun cabines zelf schoon’’- en als het heel druk is, is ze ook niet beroerd om te assisteren bij het rondbrengen van pakketten met de transportbus. ,,We werken met twintig mannen en een vrouw, een heel hechte groep. Chauffeurs, medewerkers op de werf die assisteren bij laden en lossen en drie mensen op kantoor. Ik werk hier inmiddels zes jaar en in al die jaren zijn er maar weinig mensen vertrokken en hebben we flink uitgebreid. Vorig jaar gingen er drie met pensioen; twee daarvan komen nog graag rijden. Dat zijn onze supersenioren die altijd klaarstaan en heel flexibel zijn. Alle chauffeurs helpen bij terugkomst op de werf totdat alles geladen is.’’  

De jaren met corona hadden niet veel invloed op het vervoersbedrijf. ,,Veel mensen waren thuis en gingen verbouwen, dat vroeg om extra materiaal. Daarvoor was de stikstofcrisis, toen nam de vraag naar houten bouwmateriaal al flink toe en dat is het belangrijkste product. 

Nu zijn de brandstofprijzen enorm gestegen. Dat merken we wel, de kostprijs wordt hoger, maar het transport blijft doorgaan,’’ vertelt Tanja over de huidige situatie. 

,,Door de coronasituatie kon de jaarlijkse Truckersdag op Reinaerde niet doorgaan. Zulke evenementen mede mogelijk maken vinden we belangrijk. We zijn blij dat het nu weer kan.’’ Ook stelde Vermeer Zeist een trailer beschikbaar voor het vervoer van hulpgoederen naar Oekraïne.

De directie van de firma bestaat uit ‘vader John’ en Peter, een kleinzoon van de oprichter. John Vermeer (1945) heeft vooral een adviserende rol en is van de partij als er een nieuwe truck wordt aangeschaft. Hij moest als jochie van twaalf al meewerken in het bedrijf en kon als zestienjarige al heel goed vrachtwagen parkeren. Zoon Peter Vermeer was tien jaar zelf actief als vrachtwagenchauffeur. 

NIEUWBOUW Een gedeelte van bebouwing op het terrein aan de Stationsweg in Bunnik gaat tegen de vlakte en maakt plaats voor nieuwbouw. Tijdens de bouw wijkt een deel van het transportbedrijf uit naar een locatie in Houten, een logistieke uitdaging. 

Na de zomer viert Vermeer Zeist het eeuwfeest.

Tegenwoordig rijden de chauffeurs van Vermeer Zeist in herkenbaar signaalrood.
Deel dit artikel via:
advertentie
advertentie