
Hoe kan je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten?
15 november 2023 om 08:27 PartnercontentWil je een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering afsluiten, maar weet je nog niet goed waar je allemaal aan moet denken? Het kiezen van een verzekering is niet eenvoudig, zeker niet als de toekomst van jouw bedrijf ervan af kan hangen. Juist daarom moet je vooraf goed weten welke stappen je moet doorlopen en hoe je voorkomt dat je in de valkuilen trapt. Een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering beschermt jou bijvoorbeeld bij het vergoeden van de kosten indien er iets gebeurt tijdens het uitvoeren van de bedrijfsactiviteiten. Het brengt immers hoge kosten met zich mee als er schade is aan eigendommen van anderen of medisch letsel. Doordat je deze niet meer volledig zelf hoeft te betalen, kan je jouw bedrijf verder te laten groeien.
De dekking die bij behoeften past
De eerste stap die je neemt, is bepalen welke risico’s er allemaal bij jouw bedrijf en de sector komen. Deze risico’s moet je namelijk gedekt hebben voordat je de werkzaamheden uit gaat voeren. De risico’s brengen namelijk altijd schade met zich mee en je moet voor deze kosten opdraaien. Zodra je weet welke risico’s er bij jouw onderneming komen kijken, kan je jouw eigen behoeften bepalen. Afhankelijk van de behoeften kijk je naar de verschillende dekkingen die beschikbaar zijn. Iedere dekking begint bij een basis, maar je kan het steeds verder uitbreiden in het geval je meer nodig hebt. De uitbreidingen zorgen immers weer voor extra vergoedingen en kunnen nog meer schades dekken in het proces. Juist dan krijg je meer gemoedsrust tijdens het werken.
Financiële gevolgen voorkomen met meerdere verzekeringen
Vergeet ook niet naar andere verzekeringen te kijken voordat je tot het invullen van de aanvraagformulieren overgaat. Een constructie all risk verzekering is een van de voordelen. Deze verzekering dekt niet alleen de schade aan derden en medisch letsel, maar beschermt ook het bouwproject zelf. Het kan jou als zelfstandig ondernemer grote financiële problemen voorkomen, doordat je de schadeclaims en eventuele juridische kosten niet meer uit het vermogen van het bedrijf hoeft te halen. Heb je alles gevonden dat bij je past? Dan kan je de aanvraagformulieren invullen. Doe dit zo nauwkeurig mogelijk. De informatie die je verstrekt, kan immers gevolgen hebben voor de toekomstige claims. Zodra je er zeker van bent dat alles klopt, kan je de formulieren verzenden.
De laatste stappen doorlopen
De aanvraag is pas goedgekeurd als je hier bericht van krijgt. Het kan zijn dat de verzekeraar eerst nog meer informatie nodig heeft. Als dit niet het geval is, krijg je de vraag om de eerste premie te betalen. Na de betaling ontvang je de verzekeringspolis en de bijbehorende voorwaarden. Lees deze goed door en bewaar de documenten op een veilige plek. Je hebt deze namelijk nodig voor het indienen van een schadeclaim en hoeft niet meer voor verrassingen te staan. Mocht in de toekomst blijken dat de verzekeringen niet meer volledig bij je passen door bijvoorbeeld een groei van het bedrijf, kan je alles aanpassen. De flexibiliteit voorkomt dat je niet kan profiteren van verzekeringen.